zeciwpożarowej jest związane głownie z zapobieganiem, ale również ze zwalczaniem pożarów. Szkolenia z zakresu PPOŻ są oferowane często przez firmy, które zajmują się również szkoleniami BHP. Obydwa z tych pojęć są związane z zachowaniem bezpieczeństwa w środowisku pracy, dlatego szkolenia w tym zakresie są obowiązkowe i regulowane prawnie. Szkolenia z ochrony przeciwpożarowej można podzielić ze względu na odbiorców takiego programu. Inny zakres wiedzy z ochrony przeciwpożarowej muszą posiadać zwykli pracownicy, a nieco odmienny posiadają koordynatorzy ewakuacji. Pożary są bardzo niebezpiecznym i nieprzewidywalnym zjawiskiem, więc wiedza, jak należy się zachować w sytuacji nagłego kryzysu, jest niezwykle ważna. Odpowiednia reakcja na zagrożenie pozwala na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Co to jest PIP
Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru oraz kontroli prawa dotyczącego pracy. Państwowa Inspekcja Pracy czuwa w szczególności nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także nad przestrzeganiem przepisów, które dotyczą zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. W zakładach pracy na terenie całego kraju na straży przepisów BHP stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Zadaniem PIP jest kontrolowanie zakładów pracy i sprawdzanie, czy pracodawca wywiązuje się z obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wobec zatrudnionych pracowników. Poza przepisami związanymi z BHP, inspektorzy sprawdzają także wywiązywanie się zakładu pracy z innych obowiązków, takich jak wynagrodzenie, czas pracy, urlopy. Wielu pracodawców powierza zajęcie się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy odpowiednim firmom, które zajmują się tym profesjonalnie. Pozostawienie przepisów BHP i wynikającym z nich obowiązków profesjonalistom, pozwala pracodawcom na bezproblemowe wywiązywanie się z obowiązków w tym zakresie wobec pracowników.
Postępowanie powypadkowe
Wypadki oraz różne nieprzewidziane sytuacje są częścią życia każdego człowieka i czasem nie sposób przewidzieć oraz zapobiec nieszczęściu, czy to w domu, czy w pracy. W przypadku wystąpienia wypadku podczas pracy konieczne jest sporządzenie tak zwanej dokumentacji powypadkowej. Obowiązkiem pracodawcy jest przygotowanie takiego dokumentacji w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku. Jednak sporządzenie dokumentacji powypadkowej można zlecić zewnętrznej firmie, zajmującej się sprawami bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach takiej usługi jest także przeprowadzane śledztwo w sprawie zaistniałego wypadku wraz z profesjonalnym sporządzeniem potrzebnej dokumentacji powypadkowej. Firmy te zajmują się również sporządzaniem dokumentacji w sytuacji wystąpienia wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Ponadto informują pracodawcę o kolejnych etapach w postępowaniu powypadkowym oraz obowiązkami pracodawcy. Usługa oferowana przez firmy BHP zapewnia profesjonalne podejście w kwestii postępowania powypadkowego.
Rodzaje sprzętu PPOŻ
Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy, które są odpowiednio określone w przepisach prawnych, dotyczących BHP. W ich skład wchodzi również ochrona przeciwpożarowa. Sprzęt ochrony przeciwpożarowej, znajdujący się wewnątrz budynków, to najczęściej systemy do gaszenia pożarów, czyli gaśnice lub hydranty wewnętrzne, które można podzielić na przenośne i stałe urządzenia. Ponadto do sprzętu PPOŻ można zaliczyć także odpowiednie tabliczki, informujące o wyjściach ewakuacyjnych, drogach ewakuacyjnych czy umiejscowieniu sprzętu gaśniczego. Obowiązkiem pracodawcy lub właściciela budynku użyteczności publicznej jest zaopatrzenie tego miejsca w sprzęt ochrony przeciwpożarowej. Jednak samo zaopatrzenie w sprzęt gaśniczy nie wystarcza, dlatego że konieczne są okresowe kontrole sprawności tego sprzętu. Audyty sprzętu PPOŻ mogą zostać zlecone firmie działającej w branży BHP. Okresowe kontrole sprzętu przeciwpożarowego są ważne, bo w razie pożaru sprzęt gaśniczy musi działać poprawnie.
Instrukcje bezpieczeństwa pożarowego
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego jest jednym z elementów dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Odpowiednio opracowana instrukcja jest ważna w miejscach pracy oraz w budynkach użyteczności publicznej, ponieważ zwiększa poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Czym jednak dokładnie jest taka instrukcja? Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego to nic innego, jak wskazanie użytkownikom obiektu urządzeń przeciwpożarowych oraz gaśnic, a także możliwych dróg ewakuacyjnych w przypadku nieoczekiwanego zagrożenia i konieczności jak najszybszego opuszczenia budynku. Opracowanie takiej instrukcji przeciwpożarowej można zlecić odpowiedniej firmie, zajmującej się również bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową. Zlecenie opracowania instrukcji specjalistom z zakresu PPOŻ z pewnością jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W przypadku konieczności przeprowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, dzięki właściwie sporządzonej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, straż pożarna jest w stanie szybciej i skuteczniej interweniować.